SMS przypomni o wizycie u specjalisty

Artykuł sponsorowany

Zapominanie o umówionych terminach wizyt to bolączka zarówno państwowej, jak i prywatnej służby zdrowia. Pacjenci zarówno czekają w kolejkach, jak i nie pojawiają się na umówionych terminach konsultacji, co wywołuje frustracje po stronie pacjenta, jak i specjalisty. W celu przerwania tego niekorzystnego impasu i minimalizacji strat wywołanych nieobecnością pacjentów wprowadzono komunikację opartą na SMS i powiadomieniach e-mail. Takie rozwiązanie stosują już niektóre oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia oraz prywatne placówki medyczne i fizjoterapeutyczne.

99% wiadomości SMS jest odczytywanych w ciągu 3 minut

SMS jest jedną z najkorzystniejszych form komunikacji. Jego efektywność sięga aż 99% odczytywanych wiadomości przez odbiorców, z czego również aż 99% jest odczytywane w ciągu 3 minut od wysłania. To daje nam ogromne możliwości, jeśli chodzi o informowanie pacjentów o wizytach i zmniejszenie odsetka wizyt, jakie są niewykorzystywane u specjalistów. Dzięki wysłaniu SMS ryzyko, iż pacjent nie pojawi się na umówionej konsultacji spada do minimum. Szacuje się, że tylko na Mazowszu w pierwszym kwartale 2016 roku aż 8,5 tys. pacjentów nie pojawiło się na umówionej wizycie, dlatego tak ważne jest wprowadzenie systemu powiadomień, który oszczędzi zarówno czas, jak i pieniądze każdego z nas.

Nie tylko NFZ wysyła SMS do pacjentów

Z komunikacji SMS korzystają oddziały NFZ. Należą do nich między innymi podlaski, wrocławski, lubelski czy mazowiecki. List ta cały czas się powiększa. Wysyłanie SMS jest też stosowane w popularnych prywatnych przychodniach takich jak Medicover czy Luxmed. Wiadomości z informacją o umówionej wizycie oraz przypomnienie o jej terminie otrzymują również pacjenci rejestrowani na wizyty poprzez program do elektronicznej dokumentacji medycznej Medfile®. Wysyłanie wiadomości SMS z informacją o konsultacji dotyczy zarówno tradycyjnego zapisu poprzez recepcję oraz samodzielnej rejestracji poprzez formularz online. Pacjenci otrzymują:
– SMS w trakcie zapisu na wizytę. Ta wiadomość potwierdza od razu umówiony termin,
– SMS z przypomnieniem o wizycie 1,2 lub 3 dni przed jej terminem. O tym decyduje specjalista w ustawieniach.
Komunikacja SMS jest dwukierunkowa, co oznacza, że pacjent może wysłać SMS o treści „Nie”, co spowoduje odwołanie wizyty. To doskonałe rozwiązanie dla pacjentów, którzy o wizycie zapomnieli i chcą ją w ekspresowym tempie odwołać. Rozwiązanie SMS jest także dobre dla pacjentów starszych, którzy nie obsługują smartphona. Tutaj wystarczy zwykły telefon z podstawowymi funkcjami i umiejętnością minimalnej obsługi. Pamiętajmy, że dobrze zaopiekowany pacjent, to taki, który będzie naszym lojalnym klientem oraz z pewnością poleci usługi naszego gabinetu. W komunikacji z pacjentem trzeba postawić na jakość, zrezygnować z agresywnych form marketingowych. Pamiętajmy, że musimy posiadać zgodę pacjenta na kierowanie do niego komunikacji online. Dopełnienie takich formalności zajmuje niewiele czasu (zobacz, jak to rozwiązaliśmy w Medfile®)

Wyślij SMS z prośbą o opinię

Dobrze wykonanym usługom należy się dobra opinia. Pacjenci bardzo często swoją decyzję o wyborze specjalisty opierają na opiniach innych pacjentów. Warto zadbać o zbieranie rekomendacji od razu po odbyciu wizyty. Taką opcję oferuje program Medfile®, gdzie nie tylko prowadzona jest profesjonalna dokumentacja medyczna, ale również zarządzana jest sfera marketingowo-promocyjna. Wiadomość SMS do pacjenta z prośbą o opinię można wysłać do trzech dni po odbyciu wizyty wraz z linkiem kierującym bezpośrednio do miejsca, gdzie opinię można napisać. System rekomendacji Medfile® jest o tyle wiarygodny, iż nie ma możliwości wystawienia opinii bez wcześniejszego odbycia konsultacji. Zobacz, jak szybko i łatwo kierować indywidualną komunikację do pacjentów, która wzmacnia markę Twojego gabinetu.

Rafał Piszczek – Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny.